Seit 2006 finden in der Lettrétage ca. 120 öffentliche Literaturveranstaltungen jährlich statt – Lesungen, Workshops, Diskussionsrunden, literarische Performances und Formate dazwischen. Bekannte und unbekannte Autor*innen und Künstler*innen verschiedener Sprachen und Nationalitäten sind hier schon aufgetreten.
Seit 2013 liegt der Programmfokus u.a. auf neuen Wegen der literarischen Präsentation und Live-Produktion: Dazu zählen u.a. die internationalen bzw. transnationalen Literaturfestivals „Soundout!“, „¿Comment!“, „Berlinisi“ und „Syn_Energy“, aber auch das viel beachtete Netzwerkprojekt „CROWD“ und multimediale Projekte wie die Reihe „CON_TEXT“ oder das „Poetry Audio Lab“. Eine vollständige Liste der Lettrétage-Projekte finden Sie hier.
Als Ankerinstitution für die freie Literaturszene Berlins stellt die Lettrétage außerdem ihre Räume für Literaturveranstaltungen aller Art zur Verfügung. Zahlreiche freie Veranstalter*innen nutzen unsere Infrastruktur regelmäßig – für Literatur-Workshops, Lesereihen in verschiedenen Sprachen und Buchpräsentationen. Mehr zu den Möglichkeiten der kostenlosen Raumnutzung erfahren Sie hier.
Auf dieser Seite präsentieren wir einen nicht vollständigen Einblick in unser vergangenes Programm.
Veranstaltungen
Termin Informationen:
-
Sa.20Apr.202420:00Lettrétage in der Veteranenstraße 21, 10€
Convergence II - A Cross-Disciplinary Exploration of Experimental Arts
Reading and Performance
CONVERGENCE is an evening of experimental, multi-sensory performances organized by Kross Collective, which explore dialogues between sound, text, and visuals. For our second event, we are delighted to premiere a new, live A/V performance by vocalist Wilma Sävström and experimental musician Days Like Television. Von Jeglichem Wort- a sound & text project- will present an ambient sound performance of poetry and video. Mire is the dark-ambient drone and atmospheric soundscape project of Andreea Hriscu, and for this evening she will present a sound and art performance.
Two extended musical sets will follow- Paul Brody’s live electronics & poetry performance will feature the voices of poets that he recorded in the past year. As a trumpeter and improviser, Brody will present his electronic based compositions in a form that is open for his trumpet and acoustic improvisation. Finally, British experimental musician Severin Black will present an improvised clarinet and feedback loop performance to close the evening.
Immerse yourself within CONVERGENCE 2, as we delve deep into a collective liminal state, and explore the outer reaches of cross-disciplinary experimentation.
von jeglichem wort
(c) Delphine de Stoutz „von jeglichem wort“ is a sound- and text project. Last published: „von jeglichem wort das durch den mund den menschen vernewet“ (Gedichte, KLAK Verlag 2023), and the records (vinyl): „es gibt für den menschen keine innere leere mehr“ (2022), and „um außer uns im leeren nichts zu suchen“ (2024).
For Convergence II
Dark ambient/sound poetry/video
Further Information on Facebook, Bandcamp and Instagram
Mire
(c) Andreea Hriscu “Mire” is the dark-ambient drone and atmospheric soundscape project of Andreea Hriscu, and for this evening she will present a sound and art performance.
Further Information on Bandcamp, Instagram and Andreea Hriscus Website.
(c) Ruby Christensen-Walden Wilma Sävström (born 2001 in Stockholm, Sweden) is a Berlin-based visual artist focusing on mixed media paintings. By combining oil painting with handicraft, Sävström explores the middle point of two artistic practices and lets yarn and thread abstract or concretize her images. Former founder and member of the Stockholm-based artist collective BNKR (bunker) productions she participated in workshops connecting young artists as well as creating a meeting space for women to share and develop their artistic practices.
Days Like Television is the solo moniker of Daniel Bryden (born 1997 in Newcastle, UK), an experimental musician and video artist based in Berlin. Using found-sounds, improvised instrumentation, and manipulated samples, Bryden crafts immersive aural landscapes which pulsate with an underlying tension and tactility. Live shows are evocative, expansive, and moving- spanning ambience, improvised noise, music concrète, and a fractured, unhinged electronica. Bryden has presented A/V performances at ICA (London), La Vallée (Brussels), Madame Claude (Berlin), and VEKKS (Vienna).
For CONVERGENCE, they will present their first live, collaborative AV performance together, ahead of the release of their debut single on Bonambi Records in Summer 2024.
Further Information on Bandcamp, Instagram and their website.
Paul Brody was born in California, USA, and trained as a musician at the New England Conservatory of Music in Boston. Brody works regularly as a sound artist, composer and trumpeter at the Théâtre de Vidy in Lausanne, the Münchner Kammerspiele, the Berliner Schaubühne, the MC93 Paris, the New York Harlem Opera and the Vienna Burgtheater, among others. He works closely with the music producer John Zorn. His album "Hinter allen Worten'', which features artists such as Clueso, Meret Becker and Jelena Kulijic, was on the best list of the German Record Critics' Award. Paul Brody was nominated for the Europe Broadcasting Festival and the Vienna International Feature Festival for his work as a sound artist. His sound art works have already been heard on WDR, Deutschlandradio, the Jewish Museum Berlin, the MuseumsQuartier Vienna and at Transmediale Berlin. He composed an opera based on interviews about love for the Opéra National de Lorraine in Nancy. Currently he is starting on an opera project with the State Theater in Karlsruhe.
More information at paulbrody.net
Paul Brody’s live electronics & poetry performance for Convergence II will feature the voices of poets that he recorded in the past year. Together with trumpet and electronics, one of Brody's main compositional tools has been recording interviews and using the voices as musical instruments. This performance will not only feature whole poems but the voices of the poets cut into rhythmic and tonal fragments.
This type of composing is often thought of as between sound installation and theater. While his compositions are independent of the poems, Brody thinks of them as musical translations of the poems he's recorded. This crosses paths with an obscure technique of translation poems called homophonic translation, in which the translator translates a poem, not by the meaning of the words, but by the sounds in the poem. As a trumpeter and improviser, Brody will present his electronic based compositions in a form that is open for his trumpet and acoustic improvisation.
Severin Black
Bio and picture to follow.
Workshops & Infoabende
Termin Informationen:
-
Di.19Nov.201919:00Eintritt frei
Die ersten vier Seiten
Workshop mit Gisela Lehmeier und Hans Peter Roentgen
Vier Seiten, mehr lesen Lektor*innen und Agent*innen oft nicht von Manuskripten. Denn schon die ersten vier Seiten verraten viel über einen Text. Und auch die Leser*innen in der Buchhandlung oder bei Amazons Leseproben gehen so vor.
Ob der Anfang spannend ist, ob die Dialoge und der Stil stimmen, und, und, und ...
Im Berliner Lektorat wollen wir Ihnen zeigen, wie das geht. Wie Lektor*innen arbeiten, wie sie Texte einschätzen und – ganz wichtig! – was unterschiedliche Fachleute zu Ihrem Text zu sagen haben.
Sie können uns Ihre ersten vier Seiten (max. 7.000 Anschläge) vorab an lektorat@textkraft.de zuschicken, wir wählen dann nach dem Zufallsprinzip drei bis vier pro Abend aus. Die Teilnahme ist kostenlos, Spenden werden aber gern gesehen.
Moderiert wird die Veranstaltung von:
© Helen Nicolai Gisela Lehmeier, Lektorat Feinschliff, arbeitet als freie Lektorin und Texterin für Autor*innen und Unternehmen. Ihr Angebot umfasst auch Schreibcoaching, Manuskriptberatung und Recherche. Sie ist Sprecherin der Berliner Regionalgruppe des Verbandes der freien Lektorinnen und Lektoren (VfLL), Homepage: www.lektoratlehmeier.de.
© Frank Gerigk Hans Peter Roentgen, Lektorat Textkraft, hat mehrere Schreibratgeber verfasst (u. a. Vier Seiten für ein Halleluja, Spannung, der Unterleib der Literatur) und ist Mitglied im Verband deutscher Schriftsteller (VS) und Koordinator für die AG Selfpublishing im Verband freier Lektorinnen und Lektoren (VfLL). Homepage: www.hproentgen.de
Info zu Workshops in der Lettrétage:
Sämtliche Inhalte der Workshops werden von den Workshop-Leiter*innen verantwortet. Die Teilnahmebeiträge gehen nicht an die Lettrétage, sondern sind direkt an den Veranstalter des Workshops zu zahlen.